První problémy s kotvou: Plachetnicí Indickým oceánem – díl 3.

11. 5. 2019 Off Od Jakub

Den 4. – Silný vítr střídá bezvětří

Kapitán preferoval využívat vítr pro plavbu jak jen bylo možné. Šetřili jsme tím naftu, protože motor mohl být vypnutý. To však znamenalo, že pokud nefoukal resp. vanul pouze lehce, tak jsme plachtili velmi pomalu. Abychom se této situaci z většiny dne vyhnuli, tak bylo v plánu vyrazit už v 4 ráno, což pro mě nebyla příjemná zpráva, ale Ash to hned zachránil tím, že on klidně vstane a já ho pak za 4 hodiny vystřídám. Rachot způsobený při tahání řetězu kotvy mě přesto ráno vzbudil, ale příjemné houpání plachetnice mě vzápětí znovu ukolébalo ke spánku.

Při lehkém dopoledním větru o síle 10 až 20 kts se nám dařilo dosahovat skvělé rychlosti 6,5-7,5 uzle. Z toho jsem měl radost, a tak jsem se hned po rychlé snídani „vrhnul“ na kormidlování. Cílem naší cesty bylo pobřeží městečka Lancelin. To bylo vzdálené 60 námořních mil. Vítr však po několika hodinách příjemného plachtění za poslechu hudby z australského rádia ustal. Bylo bezvětří. Loď se jakoby nehnutě pohybovala na míných vlnkách. Rychlost byla přesto 2-3 uzle. Slunce začalo nepříjemně pálit a já jsem byl rád, že je čas se nechat vystřídat a jít si odpočinout do kajuty. Netrvalo však příliš dlouho a přišel opět o něco příznivější vítr, který nám dovolil dosáhnout průměrné rychlosti oproti předchozím minimům a maximům.

plavba z Rottnest Island do města Lancelin, Austrálie

Kotvení ve městě Lancelin

Brzy jsme pak spatřili proslulé písečné duny, které se rozprostíraly u pobřeží města Lancelin. Bylo potřeba obeplout mělké oblasti s útesy a vlnami, které byly vyznačeny na mapě. Potom jsme zakotvili na pěkném místě s písčitým dnem v zákrytu ostrova u pobřeží. Zkontroloval jsem čas a zjistil jsem, že nám cesta trvala 12 hodin, což bylo o několik více než jsme počítali při stálém větru a průměrné rychlosti 6 uzlů. Po zbytek dne jsme měli volný program, takže odpočinek.

Jachting map from Rottnest to Lancelin

Den 5. – Šnorchlování a vylepšení plachetnice u Lancelinu

Následující den jsme s plachetnicí nikam nepluli. Na motorovém člunu jsme prozkoumali přilehlý ostrov, kde bylo vyznačeno místo vhodné pro šnorchlování. Pod vodou jsme toho neviděli mnoho, pouze pár korálů a sem tam nějaké ta rybička. Navíc nás táhl poměrně silný proud pryč od pláže. Návštěvu ostrova mnohem víc zpestřil tuleň, který se připlaval vyvalit na pláž.

Zbytek dne jsme věnovali několika vylepšením plachetnice. Jednak zavedení pumpy a kohoutku pro přívod slané vody do dřezu. Dále pak výměně kotvy se starým rezavým řetězem, který byl navíc krátký a tak ho doplňovalo staré lano. Na ostrově jsme pak přeměřili jednu z náhradních plachet, kterou chtěl Ash umístit na nový rolovací systém geny (přední plachty). V neposlední řadě jsme pak odhalili a opravili díry v těsnění u přední kajuty, které způsobovaly, že mi voda kapala přímo na postel. Závěrem dne jsme si užívali ohnivé nebe způsobené západem slunce.

Den 6. – Green Island a první obtíže s kotvou

Když se řekne Green Island resp. zelený ostrov, tak si představím výrazně zelené kopečky a louky, jak z Nového Zélandu nebo Irska. Nic takového se však nekonalo. Ostrov se svou barvou nijak významně neodlišoval od ostatních. V okolí pak byly další podobně pojmenované ostrovy a všechny ležely poblíž malého rybářského městečka zvané Grey (Šedá).

Yachting v Australii - mapa

Cesta do zákrytu tohoto ostrůvku nám trvala přibližně 6 hodin. Jednalo se o 25 námořních mil na sever. Než jsme se k ostrovu dostali, museli jsme opět proplout průsmykem, kde se o mělčí místo s útesy nelámaly vlny.  Jednalo se v podstatě o takovou slepou uličku. Na pravoboku resp. východě bylo pobřeží. Na levoboku resp. západě se vlny setkávaly s útesy a tak se v těch místech lámaly a navíc se tam nacházely špatně viditelné skály či menší ostrůvky, které lehce vykukovaly z vody. Podobně tomu tak bylo před námi. Vítr byl tou dobou poměrně silný, 20 až 25 kts a plachetnice svištěla rychlostí mezi 6,5 až k 7,8 kts. Přestože jsem si dynamičnost prostředí a požitek z kormidlování užíval, tak jsme brzy stáhli plachty, abychom začali kotvit v zákrytu za největším ostrůvkem z nejmenších – Green Islandem.

Doba plavby byla na uplutou vzdálenost vysoká i ke skutečnosti, že se nám nedařilo zakotvit. Místo nabízelo pouze malý písčitý prostor v dostatečné hloubce. Všude okolo byly mořské řasy a nebo příliš mělko. Navíc nově vyměněná kotva se nechtěla do písku zaseknout. Po několika pokusech jsme kotvu vyměnili znovu za tu starou. Ta držela v zemi skvěle.

Ostrov Green Island se ve skutečnosti dělil na dva ostrovy. Jeden se z něj stával pouze za odlivu, kdy je spojila písčitá pláž. Zní to hezky, ale vzhledem k tomu, že jsme kotvili přímo mezi nimi, tak se nám zákrytu před silným větrem v podstatě vůbec nedostávalo a mě se vůbec nelíbila představa tu kotvit dvě noci. Kapitánovi se zase nelíbilo, že bylo zataženo. Večer se totiž dostavil spolu s oparem připomínající mlhu. Menší útěchou bylo, že návštěvu tohoto místa zpříjemnil opět tuleň, který připlaval až k plachetnici a zvědavě vykukoval z vody.

Za nedlouho po setmění jsme šli spát, přitom jsme neměli nejmenší tušení, co se chystá.

Naše základní vybavení

Fotografie pro tento článek byly pořízeny pomocí digitálního fotoaparátu

Fujifilm X-T20 lze pořídít v  českých e-shopech za cenu od Kč do Porovnat ceny >>

a chytrých mobilních telefonů 

Samsung Galaxy S9 G960F 64GB Dual SIM lze pořídít v  českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
Apple iPhone 6S 64GB lze pořídít v  českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Pro sportovní aktivity a extrémnější podmínky popř. deštivé počasí máme v rukávu starou dobrou akční kamerku

GoPro HERO4 Black Edition lze pořídít v  českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Jako příruční zavazadlo do letadla (vhodné i pro laptop), ale i na výlety mi skvěle slouží batoh

Osprey Farpoint 40l Volcanic Grey lze pořídít v  českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Další nepromokavý batoh velikosti příručního zavazadla je speciálně vytvořený pro fotografy a jejich foťáky, a to tak, že najdou svoje vybavení rychle, když právě potřebují. Je jím foto-batoh

Vanguard ALTA Rise 48 lze pořídít v  českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Následné fotky a videa je potřeba třídit a občas i lehce upravit. K tomu nám slouží poměrně výkonný notebook

Apple MacBook Pro 2018 MR932CZ/A lze pořídít v  českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Videa a fotografie pořizujeme v té nejvyšší kvalitě, a to vyžaduje mnoho prostoru. K tomu už roky používám vysoce kvalitní externí harddisk Western Digital

WD Elements Portable 1TB WDBUZG0010BBK-WESN lze pořídít v  českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Volného prostoru ubývá rychle, a proto s sebou nosíme další 4x prostornější externí disk

Seagate Backup Plus 4TB, STHP4000401 lze pořídít v  českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

No a když jde do tuhého a dochází energie, tak máme u sebe 

Power banka s kapacitou 20 000 mAh – 74Wh/3.7V lze pořídít v  českých e-shopech za cenu od Kč do Porovnat ceny >>

která zvládne dobít naše zařízení několikrát (a i několik zároveň).

Související články a zkušenosti


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Hodnocení: 100,00%, hodnotilo 2 uživatelů)
Loading...
Facebook
Facebook
RSS
YOUTUBE
LinkedIn
INSTAGRAM