Austrálie: Podnikání v zahraničí
Líbí se vám představa žít v zahraničí a být přitom pánem svého vlastního podnikání? Možná si právě říkáte, že ano, ale osud vám nepřál… Protože jste nezdědili mezinárodní firmu, nemáte žádný převratný nápad a ani nevlastníte obrovský kapitál.
My jsme sice (ještě) v zahraničí nepodnikali, ale potkali jsme v Austrálii inspirující lidi, kteří si pílí a cílevědomostí vybudovali své podnikání a slušný zdroj příjmu.
Podnikání v Austrálii
Pokud máte v Austrálii oprávnění pracovat – vlastníte Work and Holiday víza, studentské nebo jiné pracovní víza, můžete začít podnikat. Není to žádná složitá věc, pouze si musíte zařídit ABN – Australian Business Number. Za odvedenou práci budete vystavovat faktury, podobně jako při podnikání v ČR a na konci finančního období (koncem června) podáte daňové přiznání.
Jak si vyřídit ABN
- žádost o registraci ABN podáváte online
- pro podání žádosti potřebujete mít australské daňové číslo (TFN)
ABN číslo se zobrazí ihned po vyplnění a odeslání formuláře a vy můžete začít podnikat. O několik dnů později vám podnikatelské číslo přijde do poštovní schránky.
Daňové přiznání se doporučuje podávat skrze daňového poradce, vyplnění je přece jenom složitější v porovnání s českým daňovým přiznáním živnostníků.
Jak zřídit Tax File Number
Každý pracující v Austrálii má TFN – Tax File Number což je tzv. australské daňové číslo. Podání žádosti o daňové číslo je rychlé a jednoduché, potřebujete k němu pouze pas a víza. Žádost je možné podat elektronicky.
Češi podnikající v Austrálii
Potkávali jsme Čechy a jiné cizince, kteří si zřídili živnost a pracovali v Austrálii na ABN, a to zejména v těchto odvětví: housekeeping, pracovníci v IT, Uber Eat řidiči, řemeslníci a dokonce i cateringové společnosti a pekárny.
Seznámili jsme se s mladými podnikateli, kteří začali v Austrálii podnikat s výrobou a prodejem medovníků. Přinášíme vám zajímavý rozhovor a informace o počátcích jejich podnikání.
Pečení Medovníků – Golden Bake Shop
Aneta a Martin je mladý český pár, který se před několika lety rozhodl vycestovat a zkusit žít v Austrálii, a to přímo v surfařském ráji Gold Coast. Jak už to tak bývá, začátky v zahraničí nebyly jednoduché. Začínali s občasnými brigádami a úklidem, ale díky jejich cílevědomosti a píli si plní svůj sen. Založili si firmu Golden Bake Shop a věnují se tomu co je baví.
Jak se zrodil nápad
Již delší dobu přemýšleli o vlastním podnikání, dlouho ale neměli konkrétní představu.
Nápad se dostavil až v momentě, když se jim zastesklo po české kuchyni a pochoutkách, které znali z domu.
“Byli jsme už rok v Austrálii a Marťovi se zastesklo po našich dobrotách. Protože ráda peču, tak mě tak napadlo, že bych mohla upéct medovník”, vzpomíná Anet.
V tu dobu sdíleli byt s Australankou, která byla z medovníku nadšená, jelikož nikdy nic podobného neochutnala… A tak objevili příležitost k podnikání a vrhli se na to.
Konkurence
Po prozkoumání trhu zjistili, že se medovník ani jiný podobný produkt v okolí Gold Coast neprodává.
Objevili však, že v Austrálii nebudou jediní. Naši krajané v Sydney a v Perthu v Západní Austrálii dostali podobný nápad již před několika lety a nyní mají úspěšné podnikání.
”To nás inspirovalo a řekli jsme si, že to zkusíme i tady v na Gold Coast.” vzpomínají.
Začátky podnikání v Austrálii
Začátky byly zdlouhavé, dva měsíce shromažďovali informace, co vše musí zařídit. Podívejme se na to, co vše museli zařídit, co to obnášelo a kolik je to stálo.
Podnikatelská licence
Následovalo stěhování do nového bytu, které se později stalo i místem podnikání. K tomu, aby mohli péct medovníky doma, potřebovali získat licenci, což jim trvalo další tři měsíce. Byl to tak trochu běh na dlouhou trať. Čekala je hromada papírování, drobné úpravy bytu, nákup nové lednice a inspekce bytu.
Podle Australského podnikatelského nařízení nesmí být produkt ani suroviny určené k jeho výrobě společně s potravinami pro osobní spotřebu. Nádobí a náčiní pro pečení (např. vykrajovátka, váha, nože) musí být také odděleně. Inspekce tato všechna nařízení kontrolovala, zaměřovala se i na drobné detaily, jako např. prahy u dveří, síťky v oknech a speciální čistící prostředky.
Kromě licence vázané na domácí byznys si museli vyřídit již zmiňované podnikatelské číslo, takzvané ABN number (Australian business number).
Představení medovníku veřejnosti
Poprvé jejich sladký medový dortík představili na malém trhu v maríně na Gold Coastu, kde jej začali prodávat po výřezcích. I když si tam produkt našel své příznivce, tak to ale Anet a Martinovi nestačilo. Oba jsou cílevědomí a chtěli medovník dostat do povědomí co nejvíce lidí. Po pár měsících opustili trhy v maríně a představili jejich medový dort na největším trhu v okolí Gold Coastu.
Změna přinesla úspěch
Ihned se ukázalo, že změna místa prodeje bylo správné rozhodnutí.
Na farmářském trhu v Bundall si rychle našli své zákazníky. Na začátku prodávali 4 celé dorty týdně. Nyní se počet prodejů na marketu pohybuje něco mezi 14 až 16 celých dortů za týden.
Za pronájem na trhu platí $100 za jedno dopoledne. I když je to celkem vysoký náklad, tak se jim vyplácí. Prodeje na trhu jim zatím vynáší nejvíce příjmů. Mimo markety pečou dortíky na zakázku a dodávají je i do kavárny v Gold Coast.
Je vidět, že se do podnikání vrhli po hlavě a myslí to opravdu vážně. Ještě před pár měsíci bylo prodávání dortů pro oba přivýdělkem k jejich práci. Nyní se ale Anet plně se věnuje pečení. Martin má ještě další zaměstnání. Přes týden pracuje jako zahradník. Ve volných chvílích a o víkendech se věnuje jejich projektu.
Produkt & marketing
Produkty Golden Bake shop jsou dostupné na webových stránkách, kde si je zákazníci mohou přímo objednat. Na Instagramu a Facebooku najdete novinky a krásné fotky jejich dortíků.
“Začali jsme nabízet různé příchutě medovníků, protože nechceme zákazníky nudit. Myslíme, že by nefungovalo nabízet každý týden stejný produkt,” říká Anet.
V portfoliu jejich produktů najdeme tradiční oříškový medovník, který patří mezi nejoblíbenější. Dále nabízejí i čokoládový, kávový, kokosový a medovník jako cheese cake.
Podle Martina, je největší reklamou samotný produkt, který je chutný a jedinečný na trhu. Zakládají si na osobním vztahu a důvěře zákazníka. Na každém marketu mají zdarma ochutnávkové vzorečky, což je první krok, který jim pomáhá s komunikací se zákazníky. Následuje představení produktu, jeho tradice, trvanlivost (medovník vydrží 3 až 4 týdny v lednici) a složení. K dispozici je i portfolio s nabízenými produkty a vizitky.
“Mimo to že na trzích prodáváme, tak je to i účinná propagace. Lidé ochutnají náš produkt, vezmou si vizitku a pak se nám ozvou když potřebují dort na narozeninovou oslavu či svatbu”, říkají.
Pokud se rozhodnete podnikat v zahraničí nebo i v ČR a potřebujete vyřídit logo, grafiku, SEO, marketing…podívejte se na nabídku Fiverru (aplikace, která propojuje freelancery a zákazníky). Můžete zde najít mnoho nabídek práce téměř za “babku”. Naše zkušenosti s touto platformou si můžete přečíst v tomto článku – Recenze na Fiverr a Stovkomat: najměte si freelancera za pár korun
Počáteční kapitál na podnikání v Austrálii
Za obdržení licencí a povolení k podnikání zaplatili kolem $500 (Australských dolarů). Dalších $500 investovali do marketingu (logo, webové stránky). Kuchyňské náčiní určené pro podnikání včetně druhé lednice, stanu a stolů (které potřebují na trhy) je stálo cca $1.500. Celkové počáteční náklady vyšli na více než $3.000.
Podnikatelské plány
V současné době se jejich investice, čas a úsilí vrací. Spokojení zákazníci se vracejí a každý týden přibývají nové objednávky. Golden Bake shop má ale velké plány. Do konce roku by chtěli dodávat medovníky alespoň do 10-ti kaváren na Gold Coastu. A neposlední řadě chtějí expandovat i do jiných měst po Queenslandu. Jejich snem do budoucnosti je mít vlastní kavárnu.
Přemýšlíte o podnikání v zahraničí? Rady na závěr:
Martin: “Nebojte se toho. Podnikání v zahraničí je nová zkušenost, která vás obohatí mimo jiné o nové poznatky. Pokud se pro něco rozhodnete, tak tomu věnujte čas a odhodlání. Je prima něco dokázat a nelitovat toho, že jste to aspoň nezkusili.”
Anet: “Je to těžký, je to dlouhá cesta. Někdy budete mít chuť to vzdát. Znám to od sebe, občas se nadechnu a musím sebrat sílu, ale pokaždé mi to vrací spokojení lidé na marketech, kdy mi řeknou že je to strašně dobrý a píšou nám pozitivní recenze na sociálních sítích. A ani by nemuseli. Ale prostě tam napíšou, že to bylo to nejlepší co kdy měli ze sladkostí. To je na tom strašně nabíjející a řeknu si že to má smysl.”
Anet a Martin: “Austrálie má obrovský potenciál pro podnikání, chybí tu spoustu věcí. Samozřejmě každé podnikání potřebuje jiný vstupní kapitál ale je tu spoustu příležitostí, která se dají začít celkem lehce jenom stačí nápad a zapálení.”
Lehké a jen tak to nebude.